Filmleverans

15 februari 2013

I snart två år har Lomographys Redscale XR-film varit min absoluta favoritfilm. Det har alltid varit den jag tillförlitat mig till när fantasin fallerat, eller när inspirationen retirerat. Rödskalan är inte endast en rödskala, utan även en blå- och grönskala, beroende på vilket ISO man fotar i. Så himlans perfekt att experimentera med då möjligheterna är oändliga med denna lilla felvända film.

Till min stora förtvivlan ryktas det om att tillverkningen ska ha upphört. Ferrania, som sägs vara fabrikanten, ska ha slutat med produktionen för några år sedan. Vilket nu har resulterat i att det har börjat sina i Lomographys lager. Jag kan inte beskriva hur nedrans ledsen jag blir i hjärtat.

Lyckligtvis har jag lyckats klicka hem två sista paket från en brittisk hemsida. Så nu har jag sex stycken rullar att säga farväl av, medan jag fortsätter hoppas på att det hela är ett ohyggligt rykte.

3 kommentarer:

  1. but you can make your own redscale from an ordinary negative, simply reverse the roll http://www.lomography.com/magazine/tipster/2009/06/20/self-made-redscale

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, I'm aware of that :-) I just don't find that the home-made redscales give the same result as the actual Redscale XR, it's something about the colours. But I guess that this will be my solution when I no longer will be able to get my hands on the XR. So thanks for the tip! :-)

      Radera
    2. in fact, if you reverse redscale the same way, then you will see that this is a common negative film ;)

      Radera