Praktica B100

17 maj 2013

Att hålla igång sitt analoga fotointresse kan ibland bli rysligt dyrt. Filmer går snabbt åt och framkallningen av dem kostar skjortan. Samtidigt vill man ständigt testa på nya kameror, objektiv och filter. Därför tackar jag alltid ja när någon erbjuder mig att ta över deras gamla analoga kameror. Igår var ett sådant tillfälle, pappa ringde mig vid lunchtid och talade om att Lager-Lennart på jobbet ville bli av med ett kamera-kit och undrade om jag ville ha det. Mitt svar var, som alltid, självklart (hoarder).




Det är en fin liten Praktica B100 tillverkad i början av åttiotalet. I kameraväskan medföljde tre stycken Prakticar-objektiv; 135mm f/2.8, 28mm f/2,8 och 50mm f/1.8 . Åh, är så himla glad att jag tackade ja! Det här är min första kamera med slutarautomatik, och det ska bli så spännande att testa på det. Vi ska nog komma bra överens, min nya lekkamrat och jag.

6 kommentarer:

  1. Åh vilken underbar kameraväska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Är så glad över hela kittet.

      Radera
  2. Spännande!!
    sv: Eller hur? Älskar!

    SvaraRadera