Sommarlistan

09 maj 2013

Mina planer för sommaren:
Mina sommarplaner har inte riktigt blivit utformade ännu. Det jag vet är att jag ska befinna mig på banken 9-15 alla vardagar från och med juni till mitten av augusti, så det kommer liksom bli en sommar på hemmaplan. Men jag hoppas på att den blir lika fin som i fjol, med otaliga hemmafester, bilutflykter med Max, analogt fotande, studentfirande, Långsjönbad, logdans, och äventyr i storstan. 


Bästa sommarstället:
Alla sommarstugor som ligger intill en sjö eller ett hav. I synnerhet Joars stuga uppe i Hudik, och Max morfars stuga utanför grannorten. 

Favoritblomma:
Älskar verkligen syrener (syrenbersåer<333), men det kanske räknas som en vårblomma? Annars får jag väl säga vallmo då det kryllar av dem längs de polska vägarna och påminner mig om min barndom. 

Här badar jag helst:
Med tanke på att jag är världens badkruka så badar jag helst inte alls. Förstår inte på mig när folk hoppar i utan att först känna efter om det är en behaglig temperatur, eller ligger kvar i evighetersevigheter och plaskar omkring. Jag måste liksom sakta gå i för att vänja min kropp vid isandet, sedan när vattnet når magen doppar jag mig snabbt och springer upp i chock för att vira ett badlakan omkring mig. Men de gångerna jag faktiskt vågar mig ut i vattnet ordentligt så brukar det antingen vara i en pool eller utomlands i ett ljummet hav.



Bästa sommarplågan genom tiderna:


Solklart denna.

Det här lyssnar jag på i sommar: 
Matt Corby på Kulturhustaket med en fantastisk vän vid min sida och en somrig cider i handen. Längtar!!

Det här tittar jag på i sommar:
Förhoppningsvis gör jag ett uppehåll i mitt film/serie-tittande. Sparar det till hösten istället

Favoritdoft:
Jasminblom, sommarskurar och blöt asfalt, hav, fräknigt solbrända axlar, perfekt mogna jordgubbar, smultron osv.

Den ultimata sommardagen:
Det är helg och jag vaknar intill Max i hans stuga hos hans föräldrar. Båda är sådär behagligt utvilade och har befriats från eländiga nattmyggor. Vi går upp och äter frukost på altanen (Max mammas hembakta bröd med  gräddost och rökt skinka, och en kopp kaffe till). Drar oss kvar ett bra tag, tills vi bestämmer oss för att åka iväg på en liten utflykt. Så vi lånar en bil av hans föräldrar och kör runt på Sörmlands landsvägar. I högtalarna dånar Bombay Bicycle Club eller kanske James Blake. Och så stannar vi på den hemlighållna stranden, som inte ens är en strand, och har en lunchpicknick.

Därefter får Max den briljanta idén att låna hans morfars stuga och bjuda över vännerna på en liten grillsammankomst. Så vi tar bilen till mataffären och köper på oss sådant som man behöver till grillsammankomster, såsom kött, marinad, bea, potatissallad, grönsaker, jordgubbar, grädde, snacks och förfriskningar. Och så plockar vi upp de andra och kör vidare mot stugan, först genom orts- och landsvägar, men det dröjer inte länge tills vi hamnat på den snurrigt slingriga skogsvägen som leder fram till stugan. Väl framme sätter vi igång. Någon tänder grillen, några förbereder maten, och en annan har med sig högtalare och sätter igång typisk sommarmusik. Vi dricker öl, cider och vin och samtalar om vad vi ska göra med våra intjänade sommarjobbspengar. Tillslut är maten klar och alla hugger in. Vi äter tills det inte längre går att få i sig en endaste tugga till, för att sedan försöka dricka bort matkoman. Musiken har nu skiftat och förvandlats till något med lite mer tempo. Vi skrattar och tjoar, och springer med jämna mellanrum till dasset. Sakta smyger sig sommarskymningen på och någon tänder lite ljus. Till sist föreslås det att det kanske är dags att knoppa, och alla håller med. Så vi lägger oss bland blommiga lakan och andas sommarstugedoft. Men än bubblar alkoholen intensivt i våra kroppar och gör det omöjligt att somna, så vi ligger bara och fnissar åt småsaker tills den ena efter den andra slumrar till. SLUT!

8 kommentarer:

  1. ahhh, så deilige sommerbilder!! Følger deg videre i håp om flere! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så himla mycket! :-D

      Radera
  2. bilden med blommorna, skymningen och hästen <3 MAGI

    SvaraRadera