Barszcz

02 oktober 2013

Förra veckan kom Max mamma förbi med lite hemodlade grödor till oss. I kassen fanns bland annat rödbetor, morötter, vitlök och persilja- huvudingredienserna till min favoritsoppa!

För ett storkok som räcker vintern lång behöver ni:
3,5 l vatten
2 kycklingklubbor
10 rödbetor
6 morötter
8 potatisar
3 lagerblad
1 näve persilja
3 vitlöksklyftor
2 stora teskedar tomatpuré
1 burk smetana
Citronsaft
Kryddpeppar
Salt
Peppar

Koka upp vattnet och lägg i kycklingklubborna. Om du är veg så går det bra att ersätta kycklingen med valfri buljong.


Under tiden som kycklingen kokar, skala och riv alla rödbetor och hälften av morötterna. Samt skala och skär potatisen i bitar.

Hacka de resterande morötterna och persiljan.

Och så häller ni ned de rivna röbetorna, morötterna, persiljan, potatisen i grytan. Pressa i vitlöksklyftorna, krydda efter smak och lägg i lagerbladen. Låt soppan sedan stå och småkoka i sisådär 45 minuter.

Häll smetanan i en separat skål eller bägare och addera gradvis matskedar av soppan. Vispa mellan varje sked tills blandningen är klumpfri och häll ned den i soppan och rör om.

Sist men inte minst, ha i de två teskedarna tomatpuré och några skvättar citronsaft. Låt sedan koka på låg värme i ca 30 minuter.

Servera med en klick crème fraîche och lite persilja. Smacznego!

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Come on over så bjuder jag på en skål ♥ Har fan hela frysen full med barszcz nu haha...

      Radera
    2. ÅH JA! Jag kommer, jag kommer, jag kommer, jag kommer!! Jag är nästan däääär! ♥♥♥

      Radera