Budapest dag fyra

07 oktober 2013


Vår sista hela dag begav vi oss först till ett blåsigt Hjältarnas Torg. Vi blev lite halvt oimpade, kanske pga blåsten, kanske pga bygget som pågick på torget. Så vi tog bron över någon tom damm, och genom parken för att passera förbi Szechenyibadet. Vi kände dock inte för att bada, så vi fortsatte vidare till metron.

För vi skulle nämligen kolla om en fotobutik, som råkade vara stängd vår första dag, var öppen. Och det var den! Har aldrig i mitt liv tappat andan som jag gjorde här. Flera meter med analoga sovjetiska kameror, objektiv, blixtar, filter, fotoböcker och tidningar, väskor, projektorer och gamla fotografier samt negativ. Wow säger jag bara. Gick fram och tillbaka längs hyllorna hundra gånger om och bad om att få känna på diverese skönheter. Fick med mig två kameror därifrån, men mer om dem i ett annat inlägg. 
Lyckades slita oss från SoosFoto efter någon timma och var tvungna och sätta oss på en bänk för att smälta alla dessa kärlekar vi inte kunde ta med oss hem. Hade den här byggnaden som utsikt. Alltså, arkitekturen i denna staden 
Lunch och jag tog såklart en pastarätt. Annat vore ju bara knäppt.

Applied Arts Museum. Återigen- taket!!

Otroligt vackert museum, både interiören och museiobjekten.

För att fira av denna resan tog vi oss på kvällen till vårat absoluta favoritställe- Szimpla Kert. Billig öl, vin och GT. Där sprang vi in i ett gäng norskor som studerar i staden. Vi frågade ut dem om livet i Budapest och jag förklarade min kärlek för Ylvis och Calle Bader. Efter oräkneliga alkoholdrycker tyckte norskorna att vi skulle följa med dem till deras universitetspub, och det tyckte vi med. En taxi beställdes, ölen blev uppdrucken, säkerhetskissen genomfördes, vatten inköptes, och så trängde vi oss in i taxin. Några minuter senare dansar vi fuldans i en källare med studenter från världen över. Och ännu en gång har jag för roligt för att minnas att kameran existerar. Ca fem timmar innan flyget lyfter stiger vi ur en taxi och in på hotellrummet. Så bra avslut på en enastående resa!

På något magiskt vis lyckades vi ta oss till flygplatsen. Så tog vi farväl av Budapest och tummade på att flyga tillbaka så snart som möjligt.

2 kommentarer:

  1. Shit vad fint, jag står inte ut! Arkitekturen! Detaljerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gudars I know! Vackraste staden jag vistats i!

      Radera