Смена & Penti

16 oktober 2013

Смена & Penti Смена & Penti
Tog som sagt med mig två nya älskare från Ungern. Först ut har vi Smena 8:an- en sovjetisk 35mm kamera producerad i LOMO-fabriken. Den är helmanuell, har en 40mm lins med en bländare på f/4. Har sedan jag började med Lomography önskat att jag haft en av dessa ursprungskameror i min samling, så ni kan ju bara föreställa er min extrema upprymdhet inne i fotobutiken där hyllorna var fyllda med en mängd olika USSR-kameror. Efter att ha klämt och känt på en himla massa bebisar, bestämde jag mig för den här.

Och så har vi ju såklart Pentin. Åh herre, jag tror inte ni förstår hur mycket jag dör över den här kameran. Har döpt den till Godric (efter Gryffindor, då kameran är vinröd/guldig ❤). Han är Östtysk, har en 30mm f/3,5 -lins, och en magisk framspolningsknapp som liksom hoppar ut när man fyrat av slutaren. Jag har aldrig sett något liknande. Det enda tråkiga med den är att den endast tar rapid-film, som är tämligen svåra att få tag i. Men jag är lycklig över den i alla fall pga vackraste ögonstenen 

8 kommentarer:

  1. Åh det är samma som min cosmic ju, fast mer original :-)
    sv: eller hur! fantastisk :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis! Såg massvis med Cosmics där, så himlans fina!

      Radera
  2. Men du vilka tjusiga! Så himla bra med dig för du inte bara köper fina gamla kameror utan använder dem och tar fantastiska bilder också! Hejaheja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack snälla! ❤ Det gör liksom ont i mig när gamla kameror inte blir använda. Kommer bli Crazy Camera Lady när jag blir senior, haha.

      Radera
  3. ÅH hurra så fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de! Är totalförälskad i dem!

      Radera