Getting pumped up from the little bright things I bought

05 november 2013

Olympus Trip 35 and Pentona II
Har köpt mig några nya dyrgripar på Röda Korset här i min hemort. Närmare bestämt två kameror och två kameraväskor för en ynka hundralapp.Olympus Trip 35Olympus Trip 35
Nu är även jag ägare av en Olympus Trip 35! Denna kameran verkar vara en av de vanligaste kameror som man kan hitta på loppisar och second hand, och måste ha varit superpoppis mellas 60- och 80-talet. Och det var faktiskt just den här kameran som jag plockade upp på Röda Korset och gick till disken för att fråga hur mycket de skulle ha för den, och till min största förvåning svarade gubben att den är en del av ett paket där man får med en kamera till och två väskor. Höll på att tuppa av av lycka!


Hur som haver. Den tar 35mm film, objektiv på 40mm f/2.8, har en soldriven ljusmätare (de spexiga bubblorna runt linsen), och automatisk slutare (två lägen; 1/40 och 1/200). Dessutom ser mitt exemplar ut att vara helt oanvänt, den hade inte ens ett litet dammkorn inuti! Ärligt talat är detta en av de enklaste kamerorna jag har testat. Bara att ställa in önskad bländare, avstånd och så är det bara att trycka av! Om ni lyckas lägga tassarna på en egen rekommenderar jag den här videon som steg för steg går igenom hur kameran funkar och hur man undersöker att ljusmätaren är i funktion.
Pentona IIPentona IIPentona II Pentona är en mindre känt märke, som i alla fall jag aldrig hört talas om tidigare. Just denna kameran är en Pentona II, och är tydligen framställd av Zeiss. Den är en 35mm-kamera med ett 45mm-obejktiv f/3.5, har en massa knäppa vridbara knoppar (som jag inte tagit mig tid till att undersöka vad de gör), och så har den en så flott sökare vars insida pryds av en guldglittrig ram samt en magentaskimmrande utsida. Försökte få med ramen på fotot ovan, men den ville inte riktigt fastna.
Leica Leather Case
Som sagt fick jag också med två kameraväskor. En riktigt sliten Brownie-väska (ej med på någon bild) och så den här makalösa Leica-väskan. Ville så gärna ta med den hem, men vågade liksom aldrig fråga hur mycket de ville ha för den för att jag visste att den är värd alldeles för mycket för min tunna plånbok. Men när gubben sa att den ingick i paketet var den just anledningen till att jag nästan tuppade av av lycka. Naturligtvis var jag tvungen att kolla hur mycket den egentligen är värd, och jag hittade två likadana på Ebay för 1700 respektive 2000 kr. Hjälp. Världens fynd!!

4 kommentarer:

  1. Alltså fynd av kameror kan ju vara den absolut BÄSTA känslan!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Himla fina! Jag har själv fått en analog kamera med ljussökare, nu återstår det att lära sig framkalla. Framkallar du dina kort själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul! Jag har framkallat svartvitt när jag gick i gymnasiet, men dock aldrig färg. Nu är det tyvärr lite för dyrt för mig att framkalla själv, då vettiga kemikaler kan kosta en del. Jag gör helt enkelt så att jag lämnar in mina rullar på en fotobutik som tar 19kr/rullen för endast framkallning därefter skannar jag in negativen hemma med min negativ/dia-skanner. Men om du är sugen på att framkalla själv kan jag rekommendera att söka bland lomography.com 's artiklar, där kan du hitta hur man framkallar både svartvitt och färg. Men om du hellre vill att någon annan framkallar tycker jag att du ska testa Crimson. Dit kan man skicka in sina rullar, få dem framkallade, fotona laddas upp på din användare på deras hemsida där du kan ladda ned dem till din dator, och sedan skickas negativen hem till dig. Supersmidigt! Hoppas detta var till någon hjälp. Lycka till! :-)

      Radera