Citronmarängpaj

06 januari 2014

När jag bodde i Tyskland var en veckoaktivitet att promenera genom halva staden för att köpa mig en Zitronen Baiser Kuchen. Förbi eminenta korsvirkeshus, genom stora torget, vinka hejhej till den dövstumme skräddaren, upp för kullserstensbacken, för att slutligen kliva in på mitt favoritkonditori och räcka över ein Euro fünfzig.

Och damn den bakelsen, guuuuurl! Sådär himmelskt syrlig kräm och marängen knaprig men samtidigt marshmallow-seg. Så här om dagen fick jag en ryslig craving efter en sådan bakelse. Men eftersom inget kondiori här i krokarna bakar sådana, så fick jag helt enkelt försöka mig på det själv.

Googlade galet efter ett vettigt recept, men hittade inte något som jag tyckte liknade den ursprungliga. Antingen verkade de vara för geléiga eller så var de för ofluffiga. Men till sist sökte jag på engelska och hittade det här receptet. Och jag tror faktiskt att det är så nära en kan komma. Citronkrämen och pajdegen är i princip identiska, det enda jag inte riktigt fick till var den där marhmallowliknande marängen. Hur som helst blev pajen utomordentligt god.

4 kommentarer:

  1. Åh detta måste jag verkligen prova! Vilken tur att du hittade ett recept som var så pass likt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Gör det, den är hur god som helst!

      Radera
  2. alltså ser så himla gott ut. uh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var det också :-)

      Radera