Vinter/Vårhy

24 mars 2014

Det här är ett ganska annorlunda inlägg till vad jag har skrivit tidigare och riktas kanske inte riktigt till mina "vanliga" läsare, utan till de som har problem med eksem och supertorr hud och som på något vis googlat sig hit. Om ni är känsliga för sådant råder jag er att inte läsa vidare.

Min hud får alltid ett himla freak out varje vinter/vår-övergång. Jag fnasar sönder lite överallt. Armarna, ögonlocken, pannan, halsen, nacken och inte minst i hårbotten. Kroppen min är ju autoimmun, och en av följderna för mig är atopiskt eksem. Atopiskt eksem är det samma som böjveckseksem, vilket jag har haft sen jag var ett. Men det var inte fören för ett år sedan som jag faktiskt fick min diagnos.

Som följd har jag också väldigt torr hud, inte minst i ansiktet. Tänkte därför visa vad som finns i mitt badrumsskåp för att få bukt på den här himla torrheten. För när jag själv satt och googlade efter tips för att rädda mitt ansikte, i väntan på en remiss från hudkliniken, hittade jag absolut ingenting som liknade min situation. Såg då ut såhär och såhär , med förjävliga sprickor och en smärtsam svullnad.
Skin stuffSkin stuff
Vad jag använder varierar en del efter årstiderna. På sommaren räcker det oftast att smörja in ansiktet med antingen mandelolja eller kokosolja morgon och kväll. Dessutom har jag har sällan problem med mina eksem under de månaderna, så länge jag absorberar lite D-vitaminer. Men på hösten, vintern och första halvan av våren krävs det så mycket mer.
Skin stuff

För min torra hy:

Avène Gentle Purifying Scrub
En kemisk och mekanisk ansiktsskrubb som rekommenderas för känslig, fet och oren hud. Men den funkar faktiskt lika bra mot min fnasighet och efterlämnar inte mitt ansikte stramt och torrt, utan snarare mjuk och lagom återfuktad. Milt parfymerad.

Weleda Almond Soothing Cleansing Lotion
En krämig rengöringslotion gjord på bl a på mandel- och plommonkärnolja. Jag använder denna efter Avène skrubben för att lugna de skrubbade områdena och för att addera extra fukt. Parfymfri.

Avène Thermal Spring Water
Har nyligen börjat använda denna fuktspray som rekommenderas för känslig, torr, och irriterad hud. Jag sprayar mitt ansikte och hals efter rengöringen, och låter det sedan torka. Den ger en extra boost av fukt samt dämpar mina rodnade områden. Parfymfri.

Avène Rich Hydrating Cream
Denna kan vara min favorit. En ansiktskräm som jag använder både dag som natt. Mitt ansikte har allvarligt talat aldrig varit såhär mjukt, plus att den håller mina mest torra partier totalt återfuktade. Nästan som att min hud vore helt "normal". Milt parfymerad.

Avène Cold Cream
En väldigt rik fuktkräm för mycket torr hud. Jag använder denna främst under vinterhalvåret när jag är extra fnasig, och då som nattkräm. Omöjligt att ha den under dagen då den är jättefet och klibbig. Milt parfymerad.
Skin stuff

Mot mina eksem:

Momentason Glenmark 1mg/g
Kortisonkräm som klassificeras som ett "starkt verkande kortisonpreparat". Detta är den enda kortisonkrämen som har hjälpt mig fullt ut. Jag använder den mot mina eksem på mina armar. Min hudläkare förklarade för mig att om man använder den korrekt och "chockar" eksemen så kan man bli fri från symptom under en längre tid. Hittills har jag inte haft fullt utblommat eksem på de områdena i snart ett år (hurra!).

Protopic 0,1 %
Har en sån förbannad hatkärlek till den här salvan. Tidigare använde jag en svagare kortisonsalva på mina ögonlock och hals, som jag fick utskrivet av en distriktsläkare, vilket fungerade helt ok. Dock återkom eksemen ganska ofta och när jag sedan förklarade detta för min hudläkare rekommenderade hon mig att testa Protopic istället, då kortison tunnar ut huden med tiden (vilket kanske inte är så kul när man blir äldre).

Protopics verksamma ämne är ett så kallat immunmodulerande medel. Det är antiinflammatoriskt och lugnar överreaktionen i hudens immunsystem (där mitt problem ligger). Den funkar väldigt, väldigt bra- dvs om man står ut med den fruktansvärda brännande känslan. Det känns precis som när någon blåser på en i en bastu, fast konstant. Alltså verkligen hela fucking tiden. Hittills har jag varit fri från ögon- och halseksem i åtta månader!! Ett mirakel om ni frågar mig.

Elocon 0,1 % Kutan Lösning
Elocon är även den ett kortisonpreparat, men i flytande form. Den använder jag till mina eksem i hårbotten, vilket jag har haft väldigt svårt att bli av med. Så fort jag använder Elocon är allt under kontroll under ett par månaders tid, men sedan kommer det tillbaka. Misstänker att det har och göra med att jag inte har något fuktgivande att underhålla hårbotten med då jag är symptomfri, som jag exempelvis har med mina andra eksemområden. Men det är samtidigt svårt då man helst inte vill vistas utanför hemmet med fettigt hår.

Om det är någon som har något gott råd på något fuktgivande schampo, balsam eller lösning får ni mer än gärna kommentera här nedanför (har testat det mesta för torr hårbotten som man kan hitta på apoteken, och de ger ingen som helst effekt).

Hoppas att detta har hjälp någon med torr hud och/eller atopiskt dermatit. Kom ihåg att jag inte är en dermatolog utan skriver utefter egna upplevelser. De här produkterna är de som funkar för mig, och behöver nödvändigtvis inte funka för dig. Men det kan alltid vara bra med tips när man gått igenom apotekshyllorna. Hör alltid med en hudläkare om ni upplever liknande symptom och snälla låna inte läkemedel av familj eller vänner, även om ni tror att de kan hjälpa. Det kan gå så fel.

6 kommentarer:

  1. FUCK HUD! Är så glad att mina ögoneksem försvann i Asien, tackar sol, peace of mind och en överdos av färska frukter och råvaror utan konstiga E ämnen och allt annat skit som vi har i vår mat här hemma! Detox deluxe! Hoppas verkligen inte att de kommer tillbaka nu när man är hemma. Men tänkte på det där med schampoo och balsam. Jag köpte ett helt ljuvligt schampoo och balsam i Thailand, utan konstiga tillsatser som fuckar med en, utan bara kallpressad kokosolja plus aloe vera, ginseng och andra braiga saker! Tänker att sånt borde ju finnas på typ hälsobutikerna här hemma? Kan ju kika där iallafall! :) puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur!! Wää önskar att jag också kunde sola bort mina eksem, oh well.
      Åh, låter ju superbra. Ska definitivt kolla upp det! Tack och puss bästa du <3333

      Radera
  2. Alltsåååå, jag har fått extremt fnasiga fingrar och händer. Jag måste smörja in dem var femte minut, annars börjar de flaga och liksom göra extremt ont eftersom jag inte har någon hud under fnasigheten. Så extremt jobbigt :-( Har testat 89328794 olika krämer men inget verkar fungera! Gaaaahhhhhhhhh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fy vad jobbigt :-( Har du provat med en receptfri kortisonsalva? Om inte så borde du testa att smörja med en sådan 1 gång/dag i 1-3 veckor (eller tills du känner att det är OK). Därefter 2 gånger/vecka och resten av tiden återfuktar du med en parfymfri salva/kräm, tills det är helt läkt. Så gör i alla fall jag med mina armeksem. Pusspusspuss <3

      Radera
  3. åh jag har haft jätteproblem med atopiskt eksem också, det kom speciellt en sommar för några år sedan då hela min ansikte (framförallt ögon) och hals var konstant kliigt och irriterad. Tyvärr blommar det ju upp när man minst vill och ofta relaterat till stress och kemikalier. Jag har prövat alla krämer du listade och får rysningar av sådana feta glansiga kortisonkrämer som känns som man bedövar huden med ... minns att protopic hjälpte mig lite. MEN anledningen till att jag skriver, har du prövat att bada i kaliumpermanganatlösning? Det var det som slutligen fick bort det för mig, totalt! Jag har inte fått tillbaka det en enda gång på 6 år (peppar peppar). Man köper en stor flaska med vätskan som är typ djupt lilaröd och sen badar man i det, har för mig att jag gjorde det 2-3 ggr i v. under ca 2 månaders tid men det är nog individuellt (jag älskade att få bada massor igen eftersom man helst avråds att utsätta kroppen för vatten i onödan när man har eksem). Det har någon slags uttorkade effekt ungefär som när man solar. Sen levde jag med propyless och canoderm några år tills dom tog slut. Nu klarar jag mig på korres milda produkter och mandel och avokado-olja ... så otroligt skönt att slippa medicinska krämerna som verkligen känns starka på huden. Hur som helst, hoppas att du fick vetskap om något nytt som jag kan hjälpa dig! Det är inte roligt någonstans att ha atopiska eksem, speciellt synliga ... tröst är dock att vi ofta har bättre torr hud i den bemärkelsen att vi slipper finnar och stora porer! Btw fin bloggg!! <3 / Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6 himla år?!?! Gudars tack, tack, tack för detta!! Har hört talas om det någon gång tidigare av en kompis som "badade i någon lila vätska" när han var liten, men han visste inte vad det hette. Ska definitivt ta upp det med min läkare! Ja, att slippa finnar och stora porer är verkligen ett plus :-) Tack igen <33

      Radera