Dagens tips

09 april 2014

dagens tips lalalalalaa dagens tips:

TeuxDeux

Image and video hosting by TinyPic TeuxDeux är min ultimata startsida och har varit det de senaste 2-3 åren. Kort och gott är TeuxDeux en hemsida, och numer även en app, där man kan skapa flera "To Do"-listor. Den övre delen av hemsidan består av listor för varje dag, där man exempelvis kan lista alla aktiviteter och måsten som ska göras den dagen. Om man inte stryker aktiviteten på den utsatta dagen så skjuts den fram till nästa dag. Oerhört smidigt!

I den undre delen kan man skapa listor helt fritt. Där har jag själv lagt upp listor såsom blogginlägg, olika slags inköpslistor, fotoexperiment, videomusik etc.

Övriga superbra grejer med TeuxDeux: Man kan flytta aktiviteterna mellan olika listor, webbversionen och appen är synkade, koder för återkommande aktiviteter (exempelvis vattnar jag orkidéer varje söndag och då skriver jag i en söndagslista "Vattna orkidéer every week", så dyker aktiviteten upp på alla kommande söndagar), oplottrig design och BARA SÅ BRA!

En månadsprenumeration kostar 3 dollar (~20 kr), vilket jag tycker är väldigt lite pengar- typ en Marabou liksom, och vill man fortsätta använda sig utav den så kan man köpa en årsprenumeration för 24 dollar.

Ztory

Image and video hosting by TinyPic
Ztory är en hemsida och en app med en himla massa tidningar. Jag har börjat använda den rätt nyligen och har hittills bara läst en bråkdel av alla fototidningar, men jag tycker det verkar så bra! När jag registrerade mitt konto erbjöds en månads testperiod, men nu när jag gick in såg jag att de visst har ändrat det till 14-dagars. Lite trist, men alltid något.

Funkar precis som exempelvis Netflix, att man registrerar sina kortuppgifter och om man inte vill fortsätta sin prenumeration så avslutar man den innan testperioden är över (något som kan läggas in i TeuxDeux så det inte glöms bort).


Ancestry


Image and video hosting by TinyPic
Ancestry har jag berättat om förut. Här kan man söka bland historiska dokument (såsom födelse- och dopböcker, vigselbevis, tidningar, publika medlemsträd etc), läsa allmänt om släktforskning och framförallt bygga sitt egna släktträd.

Jag tror att jag har kommit så långt jag kan komma på pappas sida med hjälp av Ancestry, om man bortser från de användarna som jag har mejlat frågor till angående matchningar av våra träd. Däremot har jag inte kommit någon vart på mammas sida, dels för att jag inte vet så mycket om den sidan men också för att World Deluxe-abonnemanget är tämligen dyrt. Dock kommer jag med all säkerhet köpa det när jag har råd. Även Ancestry kan man testa på i 14 dagar, därefter kostar det 135 kr per månad.


Adblock


Säger sig självt vad det är för något- en reklamblockare. Nu kommer vissa bloggare att dra efter andan. Men ärligt talat var det bakgrundsbilder på vissa bloggar som jag aldrig hade sett tidigare, just för att de var täckta med reklam. Helt galet om man tänker efter. Känner att jag exponeras så hemskt mycket av reklam i min vardag att jag helst undviker det så mycket som möjligt på internet.

När jag fick min nya dator var Adblock den första plug-in:en jag installerade och jag är så glad att jag gjorde det! Nu slipper jag en massa pop up-reklamer, tidsödande reklamavbrott på sidor som play-kanaler och YouTube, och framförallt slipper jag sexistiska reklamer på nakna tjejer. Adblock är gratis och ni hittar den genom att googla på adblock + webbläsaren ni använder.

Hoppas ni fann någon av sidorna intressant. Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Adblock är så himla bra! Så konstigt att många människor i min omgivning inte vet att sådant existerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Förstår inte att det tog så lång tid för mig att skaffa det heller, haha.

      Radera