Om avokadoträdet

20 september 2014

AvokadoträdetAvokadoträdetAvokadoträdetAvokadoträdet
Tänkte ge er en uppdatering av mitt avokadoträd! I januari satte jag kärnan i vatten (klick), i mars hade en liten plutt växt fram (klick- den gröna saken under orkidén i bilden längst ned), i juni hade hon utvecklat fantastiskt fina rötter och flyttades över till en kruka (här kan ni se det), och nu har hon hela tre rader (snart fyra!) med blad, dessutom är stammen stadigare än någonsin. De översta bladen är större än mina händer, och jag tror att det blir dags att flytta över henne till en större kruka om några månader.

Det är helt galet vilket känslomässigt band jag har till den är lilla växten!! Pratar med henne varje dag och talar om hur bra och stark hon är, säger åt folk att vara försiktiga när de går i närheten av henne, klappar bladen titt som tätt och drömmer mig bort tills hon är meterhög, och matar henne med växtnäring varje söndag. Hon är liksom min bebis.

4 kommentarer:

  1. Sicken fin! Min sambo har odlat en i typ två år (tror jag?) som han lyckats få att dela på sig på ett ställe, men den vägrar göra det ytterligare gånger trots att han ihärdigt försöker beskära den haha. Det största problemet med avocado säger folk ska vara att det bara blir en lång pinne med typ tre blad i toppen, men det problemet verkar inte du heller ha, tjoho.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hon! <33 Nää guuuud så spännande! Har hört detsamma, och är så glad att de två kärnor som jag faktiskt lyckats få en grön växt ur har båda fått en massa fina blad. Heja! :D

      Radera
  2. Men gud vad coolt med avokadoträd!? Blev sugen på att prova odla ett själv nu, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, gör det! Det är verkligen himla roligt :-)

      Radera