Vilia & Voigtländer

08 oktober 2014

Voigtländer & ВилияHar totalt missat att berätta om mina nya kameratillskott! Jag fick dem av några gamla familjevänner från Polen när pappa och jag var där i juli. En är givetvis tysk och den andra sovjetisk, båda är väldigt välanvända och saknar vissa triviala delar.
Voigtländer & Вилия
Vilia är en gammal sovjetisk 35mm-kamera som producerades i belOMO-fabriken i Minsk någon gång mellan 1973-1986. Vid första anblicken tyckte jag inte att den var något särskilt. Men när jag sedan kollade på bilderna den framställer (klick) blev jag faktiskt lite häpen. Ser fram emot att leka med den nu i höst!
Voigtländer & Вилия
Fick även en klassisk Voigtländer Brillant som kan vara i det sämsta skicket jag någonsin skådat en kamera. Nästan alla markeringar är bortnötta och den är i behov av världens rengöring, alltså verkligen plocka isär varendaste liten del och putsa med en miljon topzar- något som jag definitivt inte har tålamod till. Så det blir väl att använda den som bokstöd eller något annat roligt.
Voigtländer & Вилия
Annars funkar den ju fint att ta fåniga selfies genom!

2 kommentarer:

  1. Åh jag tror ändå att den kommer bli ett brilljant bokstöd!

    SvaraRadera