Canon A-1

07 april 2015

Canon A-1
Tänkte berätta lite om en ny kompanjon som jag fick med mig hem från el-loppisen way back i januari.
Canon A-1
Den nya kompanjonen stavas Canon A-1!! Alltså ni fattar inte hur länge jag har velat ha en sån pga så jävla ~classic~. Prutade till och med för första gången i mitt liv och fick ned den från 300 till 250. Så nöjd!

Lyckligtvis har jag sedan tidigare två FD-objektiv, ett 70-210mm f/4 och ett 28mm f/2.8, då jag även har en Canon AE-1 Program. När plånboken tillåter ska jag omedelbums köpa ett 50mm f/1.8 (eller f/1.4 om jag känner mig extra spendy).
Canon A-1
A-1:an är som jag nämnde en sån himla klassiker. Den tillverkades mellan 1978 och 1985 och var den första kameran med både bländar- och slutartidsautomatik. Något jag uppskattar så mycket är att den har en spak för dubbelexponering- och jag älskar ju dubbelexponeringar.
Canon A-1
Canon A-1
Har laddat den med en Fujichrome Tungsten T64-rulle och planerar att fånga våren i rosa-lila toner.

P.S. Tack så in i Norden för allt stöd i form av hjärtan och kramar som ni lämnade i mitt senaste inlägg. Ni är så fina hela bunten <3

8 kommentarer:

  1. Vill också hitta en klassiker som jag kan ta dubbelexponering med! Önskar min Konica kunde det :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa är så glad att äääntligen ha den i mina ägor! Har du testat att trycka in knappen som man trycker in när en ska veva in rullen samtidigt som du drar fram filmframdragningsarmen? Då dras inte filmen fram, utan stannar kvar på samma ruta. Vet inte om det funkar på alla kameror, men så brukade jag i alla fall göra med min Canon AE-1 Program :)

      Radera
  2. ÅH alltså du gör mig så sugen på att fota analogt att det är inte sant. Ändå så gör jag det typ aldrig? Skandal!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det bara!! :)) Ett tips är att alltid ha med sig en liten och lätt kamera i väskan som en snabbt kan ta fram om en ser något fotovänligt. Svårare än så är det inte :)

      Radera
  3. Alltså analoga kameror är ju det bästa loppisfynden! Hittade själv en canon AE-1 med ett 50mm 1.8 objektiv på det lokala emmaus loppisen som jag jobbade på i våras. Jag betalade 5euro för den, alltså drygt 50kr. Gubben som lämnade in den sa att han köpte den som ny när han var ung och har använt den sparsam så den är i utmärkt skick! Är helt förälskad i den, den är så liten och smidig men ger samtidigt superbra kvalitet! Ska bli intressant att se din bilder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hallå vilket fantastiskt köp!! Håller med till 100% att kameror är de bästa fynden <3

      Radera
  4. Var köper du själva Fujichrome Tungsten T64-filmrullen?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att jag köpte den i Lomographys webshop (vet dock inte om den fortfarande går att köpa där då detta var ett tag sen). Finns säkerligen att hitta på ebay annars- kolla där! :)

      Radera