Deutschland 83

20 augusti 2015

Här kommer ett serietips! Jag har sedan två dagar tillbaka kollat på en så himla spännande tysk spionserie, nämligen Deutschland 83. Den utspelar sig, som titeln avslöjar, i Tyskland 1983- alltså mitt under kalla kriget.

Den handlar om Martin Rauch. En vanlig kille från Östtyskland som jobbar som gränsvakt.

Stasi är i behov av en spion som de ska placera i den västtyska armén, och Martin råkar passa perfekt in i den profilen. Egentligen vill han inte alls jobba som spion för dem men de lyckas övertyga honom med löftet om att hans mamma kommer att få den operation som hon så illa behöver.

Så han blir tvungen att lämna sin flickvän och sin mamma

och skickas till huvudstaden Bonn, där han lär sig allt han behöver för att kunna avslöja NATO's hemliga militärstrategier (såsom att lirka upp lås, läsa koder, lämna över material i hemlighet och fota med spionkameror) för att sedan ta över identiteten av den västtyske soldaten Moritz Stamm.

Eftersom serien utspelar sig under kalla kriget spelar anti atomkraft-rörelsen en roll

och HIV-epidemin berörs.

I övrigt är den filmad i mycket estetiskt tilltalande miljöer och vinklar, har fantastisk scenografi och ett soundtrack rakt från 80-talet.

Min favoritscen är när Martin/Moritz testar en Walkman för första gången. Kolla vad lycklig han är :')

Här finns trailern och här är ett officiellt klipp. SÅ BRA!! Tycker att ni ska se den nu på direkten!

4 kommentarer:

  1. ÅH! Verkar FET! Måste se! 😍

    SvaraRadera
  2. fy tusan vad bra detta verkar. måste kolla upp. bara kom att tänka på (pga titeln) serien this is england '86, '88 och '90. fristående seriefortsättning på filmen this is england. kanske bästa jag sett. rekommenderar av hela mitt hjärta!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltsååååååå This Is England-serien är ju min absoluta favoritserie!!! Har sett den + filmen så galet många gånger. Första avsnittet av 90's kommer ut 13 september och jag är serri så excited att jag i skrivande stund får hjärtklappning. Dock är det så himla sorgligt att det blir sista säsongen ;____;

      Radera