Calendula Salve // Ringblomssalva

02 december 2015

I sensomras tog jag till vara på en massa ringblommor och gjorde en sats ringblomsolja. Jag har länge haft tanken att testa på att göra egen hudvård, så när oljan hade dragit sig i över 10 veckor kände jag att det var hög tid att göra ringblomssalva. Den har inflammationshämmande egenskaper och kan användas på sår, vissa eksem, torr hud, självsprickor etc. Själv använder jag den för att smörja in mina läppar och nagelband. Här kommer mitt recept!

Calendula Salve

Du behöver (för cirka 1 dl salva):
40 ml ringblomsolja
40 g sheasmör
15-20 g bivaxgranulat
1,5 ml E-vitamin
15-20 droppar lavendelolja (eller annan eterisk olja)

Calendula Salve

1. Börja med att smälta ihop sheasmör med ringblomsolja i en glasbägare över ett vattenbad.

2. Lägg till bivaxgranulat och rör om tills det är helt smält.

3. Använd en pipett för att mäta upp E-vitamin och tillsätt det till mixen tillsammans med den eteriska oljan.

4. Rör om tills allt är ordentligt blandat och lyft ur bägaren ur vattenbadet.

5. Häll upp lite grann av salvan i en burk och vänta tills den stelnat. Detta för att kolla om den fått den konsistens du önskar. Om salvan inte fått rätt konsistens så är det bara att smälta om och tillsätta lite extra ringblomsolja (för en mjukare salva) eller bivaxgranulat (för en fastare).

6. När du är nöjd häller du upp salvan i steriliserade glasburkar.

Råvarorna, glasburkarna och pipetterna kommer från opella.se. Glasbägaren av borosilikat hittade jag av en slump på City Gross för 29 kr. Jag har även en pyrexmåttkanna från Lagerhaus som är bra för större satser. Vid hudvårdstillverkning rekommenderas det att använda glas eller rostfritt stål då de är enklast att rengöra.

2 kommentarer:

  1. Åh så mysigt! Du borde börja sälja!!! Jag står först i kön i så fall! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du låter som Victoria! Du kan få en burk nästa gång vi ses <333

      Radera