Uprooted by Naomi Novik

07 december 2015

Uprooted
Om ni ska veta en enda sak om mig, så är det att jag är en riktig fantasynörd. Jag lever och andas Harry Potter, kollar LoTR-maraton varje jul och ser med spänning och förväntan fram emot varje vår då GoT sätter igång. Ni kan ju föreställa er min lycka när jag hörde talas om Uprooted av Naomi Novik som är en fantasyberättelse inspirerad av polska sagor. Med tanke på att jag är halvpolsk och uppväxt med polska sagor och sånger kände jag mig otroligt manad till att läsa den.
Uprooted
Agnieszka bor i en liten by som ligger intill en stor, mörk och ondskefull skog som förhäxar den som kommer för nära den. På grund av skogen och dess onda kraft har trollkarlen som kallas the Dragon blivit stationerad i ett torn utav kungen av Polnya. Hans jobb är att hålla skogen undan från byarna som omringas utav den.

Var tionde år kommer Dragon ner från sitt torn för att välja en 17-årig tjej som ska bli hans nya hushållerska för de nästkommande tio åren, och Agnieszka råkar vara en av de otursamma som kan komma att väljas. I hela hennes liv har alla trott och antagit att Agnieszkas vackra, modiga och bästa vän Kasia ska bli den utvalda, men när dagen är kommen för Dragons val väljer han inte Kasia utan självfallet vår huvudkaraktär.
Uprooted
Jag gillade Uprooted så mycket. För mig känns boken på något vis nostalgisk, dels för att författaren får mig att känna som att jag själv levt i en by intill en ondskefull skog, men också föra att karaktärer från polska sagor och sånger omnämns lite då och då (som t ex Baba Jaga). Världen är helt klart baserad på Polen, landet de bor i heter som tidigare nämnt Polnya och de flesta karaktärerna har polska eller polskklingande namn.

Det enda negativa jag kan säga om den är att i en specifik del av andra halvan av boken speedas berättandet upp en aning till den grad att det i alla fall för mig blev lite svårt att hänga med. Men det är det enda jag inte gillade.

Om ni vill läsa en bok som innehåller mängder av magi, action, goodness vs evil, vänskap, en gnutta romans och en kvinnlig hjältinna så rekommenderar jag varmt denna boken. Det är definitivt den bästa boken jag läst i år, och jag är inte ensam om att tycka om den då den har fått ett högt betyg på Goodreads. Dessutom har Warner Bros köpt rättigheterna till filmatiseringen, och om ni frågar mig kommer det bli storslaget.

Och hallå, hur jäkla magiskt är inte omslaget?

4 kommentarer:

  1. Omslaget är i sanning magiskt! Och detta lät som en så spännande bok. Jag läser väldigt sällan numera, det är som att det alltid prioriteras under eget skapande. De gånger jag plockar upp en bok blir det alltid Harry Potter, för det känns tryggt och riktigt. Men att läsa din beskrivning av den här boken gav mig lite samma pirrande känsla. Jag öronmärker den i huvudet och sparar för ett framtida glapp i den egna kreativiteten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, samma här. Det jag har gjort på sistone är att lyssna på ljudböcker, typ när jag städar eller vid andra tillfällen då en behöver både händer och ögon. Men då har det också oftast blivit Harry Potter haha. Åh, vad kul o höra! <3

      Radera
  2. Nå ble jeg helt sinnsykt overlykkelig... den høres og ser helt fantastisk ut. Takk for nydelig tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Spring till närmsta bokhandel och köp den! <3

      Radera