Hudvård III

22 januari 2016

Winter Skin Care
Nu är det många som har googlat sig hit via mina hudvårdsinlägg igen. Kul! Hudvård är ju bland det roligaste jag vet. Sen mitt senaste inlägg på temat har en del nya produkter letat sig in i min morgon- och kvällsrutin, så tänkte att det var dags för en uppdatering. Vi kör!

Hudtyp: Mycket torr med flagnande partier, känslig, tål oftast produkter med parfym men får en fläckig rodnad vid kontakt med vatten.

Har dessutom hudsjukdomen atopisk dermatit (aka böjväckseksem) som yttrar sig i torra, fjällande och svullna utslag i ansiktet, på halsen, armarna, benen och i hårbotten (exhibit A & exhibit B). Här kan ni läsa lite mer ingående om mina eksem och medicinering. OBS att jag inte har haft ett eksemskov på ca tre år (bortsett från hårbotten) och har nu ~bara~ ovan nämnda problem.
Winter Skin Care
Rengöring & Ansiktsvatten

Nuxe Rêve de Miel Face and Body Cleansing Gel
Rengöringsgel för torr och känslig hy. Använder den både morgon och kväll. Min absoluta favoritrengöring pga bästa vän med min hy och är perfekt till att ta bort smink med. Jag fuktar ansikte och hals, pumpar ut mindre än en halv pump, masserar in och torkar av med en blöt tvättlapp. Huden blir varken röd eller stramig som den blir med många andra ansiktsrengöringar jag testat. Parfymerad.

Har tidigare skrivit om en liknande produkt, eller jag skulle säga EXAKT samma produkt fast under annat namn- Nuxe Rêve de Miel Face Cleansing and Make-Up Removing Gel. Enda skillnaden, som jag märkt, är priset och storleken. Face Cleansing and Make-Up Removing Gel rymmer 200 ml och kostar 139 kr, medan denna kommer i en 400 ml-flaska och går för 189 kr. Med andra ord får en 100 % extra för en femtiolapp. Score.

Lush Eau Roma Water
Ansiktsvatten innehållande rosen- och lavendelvatten för torr, känslig och mogen hy. Lugnar mitt torra och ofta rödflammiga ansikte. Använder på morgonen efter rengöringen då jag sprayar ner en bomullsrondell och torkar av ansikte och hals. Ibland sprayar jag även direkt på ansiktet och låter det torka. Parfymerad.

Pixi Glow Tonic
Exfolierande toner med 5% glykolsyra, aloe vera och trollhassel. Använder denna på kvällen men ibland även på morgonen. Jag fuktar en bomullsrondell och sveper över ansiktet och halsen. Parfymerad.

Älskar. denna. så. mycket!! Glykolsyran tar effektivt bort döda hudceller för att på så vis få fram de undre fräscha hudcellerna och ger mig en mer jämn hy, medan aloe veran och trollhasseln lugnar min rödflammiga hudton. Tack vare den här har jag blivit superintresserad av syror och är så sugen på att prova på lite starkare produkter som verkligen känns. Värt att nämna är att jag har läst att många tycker att den pudriga rosdoften är jobbig, men mig stör den inte alls. So heads up om du är känslig för sånt.
Winter Skin Care
Serum & Olja

ACO Protect & Restore Serum
Ett återfuktande serum som ger en mjukare och slätare hud. Smörjer in den både morgon och kväll efter ansiktsvatten. Serum överlag är något som är nytt i min rutin, och jag märker en så stor skillnad på hur bra både dag- och nattkrämen sugs upp och verkar. Tidigare förstod jag inte vad serum hade för funktion och tänkte väl att det var en onödig produkt som industrin adderat för att helt enkelt sälja mer. Men nu är jag totalomvänd och fattar istället inte alls hur min hy överlevt utan serum fram till nu? Oparfymerad.

Ringblomsolja
Hemgjord ringblomsolja. Använder den både morgon och kväll efter serumet. Smörjer in hela ansiktet och halsen med ca 5-7 droppar och låter det sedan ~do it's magic~, alltså ger det lite tid att verka och sjunka in. Under tiden brukar jag borsta tänderna och fixa håret. Tror att det är tack vare kombinationen av den här oljan, serumet och Pixi Glow Tonic som min hy har fått så mycket lyster och håller sig återfuktat längre.
Winter Skin Care
Krämer

L300 Intensive Moisture Face Cream
Dagkräm berikad med E-vitamin, mjölksyra och karbamid. Smörjer helt enkelt in ansiktet och halsen efter att jag låtit serumet + oljan verka. Använde L300 religiöst för typ fem år sedan och har nu blivit kär i denna igen. Lagom mjukgörande för en dagkräm och sjunker snabbt in. Finns både oparfymerad och parfymerad, men den jag använder är oparfymerad.

Nuxe Rêve de Miel Ultra Comfortable Night Cream
Nattkräm som är återfettande, reparerande, lugnande och förstärker hudens skyddsbarriär. Har berättat om den förut och den är fortfarande den bästa nattkrämen jag testat. Ibland när jag är extra torr använder jag den även på dagen. Parfymerad.

Estelle & Thild BioDefense Antiodidant Eye Cream
Åldersförebyggande ekologisk ögonkräm berikad med vitaminer och antioxidanter. Duttar på den från kindbenen upp till brynbenet. Glömde fota den men det är samma ögonkräm som i detta inlägget. Oparfymerad. 

Nuxe Sun Melting Cream Face SPF 50
Solskydd som skyddar mot både UVA- och UVB-strålar. Använder denna allra sist i min morgonrutin, ÄVEN nu på vintern för:

1. Solen skadar även på vintern
2. Glykolsyran i Pixi Glow Tonic slipar ju ner huden och gör den extra känslig
3. Jag tar immunsuppresiv medicin som gör mig riktigt känslig för solljus och ökar således också risken för att jag ska drabbas av hudcancer.

Är tyvärr inte bästis med det här solskyddet då det inte sjunker in utan lägger sig som ett matt lager över ansiktet, vilket jag tycker är ganska obehagligt. Men känner liksom att jag måste använda upp den då den var rätt så dyr :( Parfymerad.
➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳ ➳  ➳  ➳  
Har du någon hudvårdsprodukt som du inte kan leva utan och vill tipsa om? Dela gärna med dig i kommentarerna! <3

Vinter/Vårhy
Hudvård II

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har också eksem i ansiktet (sjukt jobbigt!) och undrar hur det funkar att använda smink för dig? Jag använder inte smink då eksemet bara blir värre, men ibland har jag sminkat över ändå inför viktiga möten då jag helt enkelt känt att "nej, jag behöver se lite mer presentabel ut". Har följt din blogg ett tag och får uppfattningen att du använder t.ex. ögonskuggor etc utan problem. Tar tacksamt emot alla superknep för att kunna använda smink trots eksem.

    Har fått tipset att testa Bare Minerals men tycker inte det gör någon skillnad. Huden flagnar ju och mitt eksem blir irriterat ändå, och det blir ju inte så snyggt då allt smink jag testat (ok, ska erkänna att jag inte har testat sååå mycket smink) bara lägger sig på/bland alla hudflagor liksom.

    Long story short, hur gör du för att kunna använda smink?

    MVH, drömmer om att kunna sminka mig nån dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina du!
      Fan alltså, eksem i ansiktet är så fruktansvärt jobbigt och jag lider verkligen med dig. Har varit i precis samma sits flera gånger där jag haft riktigt flagnande eksem men ändå velat sminka mig.

      Anledningen till att jag kan sminka mig med ex ögonskuggor och andra puderbaserade produkter är helt enkelt för att jag inte är i ett eksemskov just nu. Jag kan ju bara utgå ifrån mig själv och hur mina eksem ter sig, och jag har liksom alltid känt att det är lönlöst att försöka sminka över dom då jag ändå inte får det resultatet jag vill åt samtidigt som sminket bara torkar ut eksemen ännu mer. Istället har jag lagt ner tid (läs: myyycket tid), energi och pengar på att bli symtomfri och hitta hudvårdsprodukter som funkar för mig.

      Så mitt tips till dig är väl att i första hand försöka bli symtomfri. Fortsätt som du gör och var utan smink så mycket du bara kan och smörj in ansiktet så fort du får chansen. Jag är själv i en period där jag har flagnat ganska mycket i ansiktet, utan att det varit full blown eksem, och då har min räddning varit ett tjockt lager Avene Cold Cream som nattkräm och Eucerin AtoControl Face Care Cream (som är utvecklad för atopisk hy) som dagkräm. Båda finns att hitta på Apotea och kostar runt hundralappen. Dessutom smörjer jag ansiktet med ekologisk rapsolja eller kokosolja innan jag ställer mig i duschen då min hud förvärras av vatten.

      Om du inte har varit hos en hudläkare så rekommenderar jag verkligen att ta dig till en. Enklaste sättet är att gå till din vårdcentral och be en läkare skriva en remiss till dig. Väl där kommer ni diskutera olika metoder att bli av med eksemen, som t ex ljusterapi och salvor. Det är typ det bästa jag har gjort och det är så skönt att ha någon professionell att kontakta när huden är out of control.

      Sen fattar jag att man ibland vill sminka sig inför ett möte eller fest (trots att man verkligen inte behöver obsobsobs!), vid sådana tillfällen är mina knep att:

      - Fokusera sminkningen på de områden som inte är drabbade. Typ som nu har jag flagnat mycket på kinderna och i pannan, ja men då struntar jag i att använda foundation och fokuserar istället på ögonen och läpparna. Eller om jag flagnar på ögonlocken, då hoppar jag ögonskuggan och har bara mascara och en stark läpp.

      - Använd skonsamma och allergitestade produkter från apoteken. ACO, Apoliva, IDUN, L300, Dr Hauschka, No7 mm är alla märken som erbjuder snälla produkter.

      - Välj alltid basprodukter som är märkta med "torr hy" och/eller "känslig hy".

      - Undvik primers, ansiktspuder (jag använder aldrig puder längre då det bara torkar ut mig fullständigt) och parfymerade produkter (om du är känslig mot parfym).

      - Använd BB cream istället för foundation, alternativt blanda ut din foundation med din dagkräm.

      - Använd flytande/krämiga ögonskuggor.

      - Var noga med att göra rent dina borstar så att de inte samlar på sig bakterier och dylikt som sen hamnar i eksemsprickorna och gör hela situationen miljarders gånger värre.

      - Sov aldrig med smink!!

      Hoppas detta har hjälpt något, och tveka inte att fråga om det är något mer du undrar över eller vill att jag ska utveckla!
      LYCKA TILL!! <33

      Radera
    2. Alltså. Tack för att du tog dig tid att skriva detta svar <3.
      Jag har varit hos hudläkare (har haft eksem här och var på kroppen sen jag var liten) och har typ alltid eksem någonstans, men just ansiktet har liksom varit återkommande och går aldrig riktigt över. Har typ fått för mig att andra med eksem också har det så men på något magiskt sätt ändå kunnat använda smink.

      Jag kan liksom inte ha BB-cream ens, för de ställen där jag brukar få eksem i ansiktet, bara krackelerar. Har jag haft eksemuppehåll så känns det som att jag snabbar på tillbakagången genom att ens tänka på att dra på eyeliner.

      Åh men jag kanske helt enkelt får fortsätta strunta i smink tills det förhoppningsvis försvinner *drömmer mig bort till framtiden*. Tur i oturen är ju att jag annars har rätt bra hy och har liksom inte finnar eller så, men sitter och typ drömkollar på sminkvideos på youtube och skulle vilja kunna använda concealer nån gång iallafall.

      Om du har tips på BB-cream och concealer som funkat för dig så tar jag tacksamt emot de tipsen.

      Tack igen för att du tog dig tid att svara! <3

      Radera
    3. Åh, fattar precis :/ Och bra att du har en hudläkare, för mig tog det ca 20 år innan jag fick komma till en :))) Har du provat Protopic? Det blev nämligen vändningen för mig.

      Jag har tyvärr inte testat så värst många BB-creams, och de jag har testat har i princip funkat som foundations. Men kolla på apoteken vilka som finns, och om du frågar snällt så får du säkert prover så att du kan testa hemma och se hur din hud reagerar. Concealers som har funkat för mig är Mac Mineralize Concealer och Maybelline Fit Me Concealer.

      En sak jag glömde att nämna förut är att jag även brukar ha med mig en liten face mist när när jag har smink på mig, och i synnerhet när jag hade eksem. Avène har en skitbra förpackning till sin som verkligen fuktar (och inte blöter som andra jag har testat) ansiktet. Den heter Avène Thermal Spring Water och kommer i en mindre flaska som man lätt kan ha med i väskan. Skitbra när man känner att huden och sminket krackelerar!

      Jag är en riktig YT-addict så fattar vad du menar. Men är inte hudvård något som intresserar dig för? Det finns ju verkligen huuur många beauty bloggers och vloggers som även fokuserar på hudvård. Mina favoriter är Kakan Hermansson och Caroline Hirons, de är båda thebomb.com. Sen brukar jag också söka på YT typ "skin care routine atopic eczema" så kommer det upp massvis med videos att götta ner sig i!

      Kram på dig! <3

      Radera