Podcasts #1

12 januari 2016



Flora & Frida
En podd av allas våra blog queens Flora och Frida. Avsnitten kretsar kring intressanta och relevanta ämnen såsom exempelvis feminism, relationer, svartsjuka, sex mm. De levererar vettiga tankar och tips, samt att deras härliga personligheter verkligen skiner igenom (något som är ytterst viktigt för att jag ska fastna vid såna här typer av poddar). Mitt bästa avsnitt: 7. OCH SEN LEVDE DE  LYCKLIGA I ALLA SINA DAGAR... ELLER?.

Ångestpodden
Sofie och Ida driver Ångestpodden där de pratar om psykisk ohälsa och bjuder in intressanta gäster till diskussion. Man får ta del av deras tankar och resonemang om allt från panikångest och depression till ätstörningar och heartbreak. Plus att deras blekingemål är <333 Avsnitt värt att lyssna på: 42. Om självmord med Ludmilla Rosengren.



Welcome to Night Vale

WTNV upptäckte jag i slutet av 2014 då en kursare tipsade mig om den. Just då började jag lyssna lite halvhjärtat, inte för att den inte var bra utan för att den var lite svår att komma in i, för att tillslut glömma av den. Så nu över julledigheten tog jag upp den på nytt och började om helt från början, och alltså!!!! SÅ BRA! Stort tack till Jennifer för påminnelsen!

Podden är utformad som ett radioprogram där det rapporteras om märkliga händelser i samhället Night Vale. Kan utlova en väldigt speciell känsla när man lyssnar, typ som en mix av känslorna man får av Lemony Snicket's berättande och David Lynch's filmer. Första avsnittet finns här.

HanaPee's Otroliga Podcast
Top no. 1 bästafavoälsklingspodden! Hanna och Martin är gamla vänner som pratar om precis ALLT. Kan liksom inte pin pointa vad podden handlar om, det är mest två vänner som snackar. De rantar rätt ofta om känsloladdade saker men även om vardagliga och ytliga grejer. De är relativt ocensurerade vilket är väldigt uppfriskande. Mitt bästa avsnitt är när Martin berättar om när han blev tagen för en knarkare (kommer ej ihåg i vilket avsnitt det var!! Någon annan som lyssnar som minns?) och 89. Svensexan. LYSSNA!!



Sandra & Michelle
Sandra Beijers och Michelle Pinos podcast är rolig, intressant och vettig. Också två vänner som pratar sinsemellan. Tyvärr har de lagt podden på is, men jag håller tummarna att de återupptar den snart igen! Saknar deras garv </3

Dilan & Moa
Dilan Apak och Moa Lundqvist (från Tankesmedjan i P3, ni vet) har nu en podd tillsammans!! De pratar om ångest, förhållanden, astrologi, skam, sex, fylla etc etc. Som en extension av Tankesmedjan fast de pratar om annat än nyheter! Så jävla bra! Favoavsnitt: 11. SÄMSTA FYLLAN (mamma och pappa lyssna inte snälla!!!).



Mystery Show
I Mystery Show löser Starlee Kine olika mysterier som fascinerar henne. Vissa avsnitt är ganska långtråkiga, plus att det inte har kommit ut något nytt på ett bra tag. Men två avsnitt som jag verkligen tycker att ni ska lyssna på är Case #2: Britney (om Britney Spears och en bok som hon ska ha setts med) och Case #5: Source Code (i denna tar hon reda på Jake Gyllenhaals exakta längd. Alltså Jake <333).

Serial
Alla känner säkert redan till Serial, så jag hoppar över en hyllande beskrivning. Om ni inte vet något om den så kan ni läsa om den här. Ville mest uppmärksamma att säsong två har kommit ut!



Bloggbusiness
Himla intressant podcast av Better Bloggers om allt som har med bloggar att göra. I varje avsnitt intervjuas en bloggare om hur hen började blogga, arbetar med bloggen, ser på annonser, vad hen inspireras av osv. Helt enkelt samtal kring allt man någonsin kan tänkas ha undrat över när det kommer till bloggaryrket och personerna bakom bloggarna.

Källan
Sandras podd om kreativitet, inspiration och motivation. Också denna är tyvärr nerlagd men det är verkligen väl värt att lyssna på de avsnitten som finns!

Andra poddar värda att nämna: Polenpodden (för er som vill hålla koll på vad som händer i Polen + lyssna på intressanta gäster med anknytning till landet) och så de vanliga- Värvet, Fredagspodden med Hannah & Amanda, samt Alex och Sigge.



Vilka är era favoritpoddar?

10 kommentarer:

  1. omg en polenpodd *____* tänkte precis tanka ner en massa men kollade in i podcastappen och hade så mkt olyssnat att jag fick ångest och laddade inte ner mer men nu måste jag ju!!!! bästa pl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yaaaas! Polska biało-czerwoniii <333

      Radera
  2. ANNELIE du måste lyssna på The Heart!!! Plus deras gamla radioshow audio smut!! SÅ JÄVLA BRA!!!! http://www.theheartradio.org finns även på iTunes!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, har försökt lyssna på The Heart förut men har för mig att jag tyckte att avsnitten var så himla korta? Får ge det en chans till! <333

      Radera
  3. Men åh, tack för tipset om källan - vad glad jag blir :) Har hört massor om welcome to night vale så jag kanske får ge den en chans nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för en bra podd! <3 Jaaa, det tycker jag verkligen att du ska göra! :)

      Radera
  4. ÅH ROLIGT MED PODDAR. Har typ slutat lyssna på poddar vet ej varför??? Jag bara kom av mig. Lyssnade massor på Raise your hand say yes i somras i alla fall! Den tyckte jag var bra om kreativitet och sådär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Haha själv skulle jag inte kunna leva utan poddar. Åh, låter intressant- tack för tipset! <3

      Radera
  5. Härligt med tips! Jag har flera poddar jag gärna vill lyssna på, men av någon anledning verkar jag ha svårt att hitta tid till just det (kanske har jag lättare för att prioritera alla tv-serier och youtube istället, haha). Så jag tänkte bara fråga, när lyssnar du på poddar och brukar du sysselsätta dig med något medan du lyssnar? Behöver lite inspiration, hehe ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha förstår vad du menar! Kollar själv mycket på serier och YT, dock i perioder och just nu är jag liksom i en poddperiod. Brukar lyssna på poddar när jag reser kollektivt, städar, diskar, stryker, lagar mat, redigerar foton etc. Helt enkelt när jag gör tråkiga vardagssysslor :)

      Radera