LOMO LC-A

15 februari 2016

Det finns en kamera av alla mina kameror som får mitt hjärta att klappa extra snabbt. En liten manick från forna Sovjet som framställer strålande foton. Trots att den har en massa skavanker, saknar några skruvar, har en otät filmlucka och är nästan så plastig som en kamera tillåts att vara så är den min mest omtyckta point-and-shoot-kamera.
Lomo LC-A
Här har vi den! Min megaslitna men ack så älskade Lomo LC-A med kyrilliska bokstäver som jag fick av min pappa i tidig studentpresent. Det är en riktigt bra kamera för nybörjare i analog foto då den är så himla enkel att använda. Det enda en behöver ställa in är automatisk exponering/bländarprioritet, fokus och så filmens ljuskänslighet förstås.
Lomo LC-A
LC-A introducerades av LOMO (Leningrad Optical Mechanical Association) 1984 och tillverkades enda fram till 2005 då de la ner, men i samma veva återuppdogs produktionen av Lomography som började tillverka den moderna varianten Lomo LC-A+ i Kina. Och det är just tack vare den här kameran som Lomography blev det namn de är idag. Den som är intresserad av historian bakom kan läsa om den här.
Lomo LC-ALomo LC-A
Låt oss gå in på den nördiga biten- de tekniska specifikationerna:

 Typ: Kompakt 35mm-kamera
 Lins: Minitar 1 32mm f/2.8
 Bländare: f/2.8 - f/16
 Slutartid: 1/500 sekund - 120 sekunder
 Fokus: Manuell med fyra steg- 0.8m, 1.5m, 3m
 GOST: 16 - 250 (ISO: 25 - 400)
 Exponering: Automatisk eller bländarprioritet
 Blixtsko: Yas

Jag har en liten lapp klistrad på baksidan av kameran med konverteringen från GOST till ISO, för av någon anledning vill inte mina hjärna registrera dessa siffror. ГОСТ översätts alltså till GOST och konverteringen ser ut såhär: 
GOST: 16  32   65    130  250
ISO:     25  64  100  200  400
Lomo LC-A
En av de saker som skiljer den klassiska LC-A från den nytillverkade LC-A+  är att den sistnämnda har en MX-knapp (multiexponeringsknapp) vilket LC-A saknar. Som tur är kan min pappa det här med elektronik och mekanik och lyckades över en kväll mecka fram en lösning åt mig. Bilden här ovan visar kamerans undersida, och ni ser spåret bredvid metallpluppen? Där finns en liten spak som jag drar i med ett litet verktyg och vips så kan jag multiexponera med den här raringen! Det här är den bästa tutorialen jag kunde hitta där hen använder sig av ett snöre.

Några rullar jag fotat med min LC-A: 1, 2, 3, 4, 5, 6

8 kommentarer:

  1. guuu vilken fin blogg du har!!!

    SvaraRadera
  2. Åh, skulle verkligen vilja lära mig att fota analogt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får höra sånt här så ofta och mitt svar är alltid KÖR!! Det är verkligen inte svårt alls (om en har grundläggande fotokunskaper, vilket du ju har!) och är sååååå mycket roligare än digital fotografering. Just do it! <3

      Radera
  3. Vad kul att läsa om din kamerapärla, gamla kameror är så otroligt förtjusande och analogt foto är något jag skulle vilja ägna mig åt igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det! Skriver samma sak till dig som till Sandra; gör det bara! <3

      Radera