Podcasts #2

26 februari 2016

_MG_9365
Här kommer del två av podcasts jag lyssnar på, och denna gången fokuserar vi på radioprogram/poddar som sänds i Sveriges Radio. Personligen föredrar jag att lyssna på dessa poddar i SR-appen istället för Apples egna, då poddarna publiceras snabbare i SRs app + att de läggs ut med musik.

→ Morgonpasset i P3
Vi börjar med mitt favoritradioprogram of all time. Upptäckte MPIP3 för exakt tre år sedan då jag hade mitt första svåra sjukdomsskov och var tvungen att gå upp supertidigt för att ta mina mediciner. Dom diskuterar kring precis ALLT och bjuder in spännande och inspirerande gäster. Hela morgongänget är en så himla stor del av min vardag och det känns liksom som att jag hänger med mina bästa vänner när jag lyssnar på dom. Riktigt minnesvärt ögonblick: när Kodjo avslöjar att han ska bli pappa.

→ PP3
Linnéa Wikblad och Sara Kinberg pratar om dagsaktuella ämnen inom kultur- och nöjesvärlden. Dom snackar alltså om filmer, TV-serier, kändisar, musik, galor, internetgrejer m.m. och håller en väl uppdaterad om vad som händer i kulturvärlden. Hela förra veckan hade de Sailor Moon-special för att fira att det var 20 år sedan första avsnittet sändes i Sverige, vilket var sååå kul!

→ Tankesmedjan
Satirprogram om aktuella nyhetshändelser i form av debatter, diskussioner och krönikor.

→ Tankesmedjan Veckans Boss
En förgrening av Tankesmedjan och leds av samma gäng. I Veckans Boss granskar dom olika makthavare vilket är SÅ roligt och riktigt intressant. Det är som ett personporträtt fast såklart framfört i true tankesmedjan-anda. Tyckte att podden om Putin var hilarious.

→ Institutet
I Institutet sammanförs humor och vetenskap. Karin Gyllenklev och Jesper Rönndal pratar med folk som varit med om knäppa fenomen, förklarar vetenskapliga upptäckter med roliga jämförelser och intervjuar forskare och andra intressanta personer. Tyvärr la programmet ner i december förra året, men dom har ett fantastiskt arkiv som ni bör lyssna igenom. Kan rekommendera avsnittet där dom berättar om Argyria (!!) som fascinerade mig något oerhört.

→ Psyket
Emmy Rasper pratar med kända svenska personer om deras psykiska hälsa. Mitt favoritavsnitt är det med Saga Becker.

→ P3 Dokumentär
Ingen av er har väl missat P3 Dokumentär? Rekommenderar er att lyssna på Mordet på Therese Johansson Rojo, Fallet Linda Chen, Nätpiraterna och The Pirate Bay, Mordet på Fadime och Självmordet på Flashback.

→ Sommar och Vinter i P1
Det här programmet kan ni heller inte ha missat då det har sänts sedan 1959. Så vi går direkt på mina favoritsommarvärdar- Karin "Kakan" Hermansson (<333), Seinabo Sey, Bea Åkerlund, Maxida Märak, Zara Larsson, Hédi Fried, Saga Becker, Athena Farokhzad, Jason "Timbuktu" Diakité och Kristian Gidlund.

Liknande inlägg:
Podcasts #1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar