Att odla ett avokadoträd

12 mars 2016

1
Min mest omtyckta växt här hemma, både av mig själv och av mina vänner, är mitt avokadoträd. Jag satte kärnan i vatten den första januari 2014 vilket gör henne över två år gammal nu, och omg vad hon har växt till sig! Kan inte riktigt förstå att hon en gång varit lika pluttig som den lilla på bilden?

Att få en avokadokärna att gro är ganska så lätt, om än dock tidskrävande, därför tänkte jag som så att jag stegvis ska förklara hur enkelt det är och hur jag har gått till väga för att få fram mitt ståtliga avokadoträd. Tycker att prick varendaste en av er ska testa för alla behöver minst en trädkompis i sitt liv!

3

Min metod:

1. Plocka ut kärnan ur avokadon utan att skada den. Enklaste sättet är att försiktigt dela avokadon med en inte allt för vass kniv och sedan ploppa ur den.

2. Gör rent kärnan från alla avokadorester genom att skrubba den under vatten med en nagelborste eller en diskborste. Låt den sedan ligga och torka tills skalet krasar när du klämmer på det (tar mellan tre till sju dagar).

3. När skalet är torkat pillar du bort det och lokaliserar kärnans rumpa (den ändan som inte är spetsig), petar i tre tandpetare eller knappnålar, låter två tredjedelar av kärnan sitta i en glasburk med vatten med rumpan nedåt och ställer den på en solig plats.

4. Här ställs ens tålamod på prov då det kan ta mellan några få veckor till flera månader innan kärnan spricker och börjar gro, därför kan det vara strategiskt att sätta flera kärnor för att öka chanserna. Dessutom bör du vara uppmärksam på vattennivån i glasburken då rumpan alltid ska vara under vatten, och det kan också vara bra att byta vatten ungefär en gång i veckan.

5. När den har fått långa rötter, en fin stam och ett par rader av blad (vilket också kan ta flera månader) är det dags att plantera den i jord. Så här såg min stora ut när jag flyttade över henne till en kruka.

Sen finns det självklart andra metoder på att få kärnan att gro, såsom att sätta den direkt i jorden. Personligen föredrar jag vattenmetoden då jag njuter av att se rötterna växa sig längre samtidigt som att det på något konstigt vis känns som att jag har mer kontroll över vad som händer. Att sätta kärnan direkt i jord har jag tyvärr aldrig lyckats med, medan andra har sagt att den metoden är bäst.

56

Till sist måste jag bara få skryta lite om min bae. Hon är väl över en meter nu, har precis börjat förgrena sig utan att jag behövt beskära 'na och bladen är märkbart större än mina händer. Jag ger henne en ordentlig vattning ca två till tre gånger i veckan och varannan vecka får hon växtnäring (ibland lite oftare pga älskar henne så mycket). Är så pepp på att grenarna ska växa till sig nu!

Har ni några supertips på att få avokadokärnor att gro? Eller har ni kanske tips på andra roliga träd som man kan odla hemma? Tell me!

P.S. Haha orkar inte att precis när jag avlutade det här inlägget så kom en kompis förbi och gav mig den största avokadokärnan jag sett i mitt liv!! Hans låtsasmamma har tydligen lagt undan den åt mig för att hon hört att jag gillar att sätta dem! Så qt och så jävla bra tajming!

3 kommentarer:

  1. Shiiit vad stor din planta är!Älskar sista bilden där man får se hur stort ena bladet är. Är så impad :D

    SvaraRadera
  2. Åh vilken fin bae du har! Jag har också en i ungefär samma storlek här hemma :) Jag har upptäckt att bladen längst ner har börjat bli bruna. Har du nåt tips på vad jag kan göra för att undvika att det blir värre?

    SvaraRadera