Negative Feedback

12 oktober 2016

Måste tipsa om min absolut bästa och nördigaste youtubekanal just nu. Negative Feedback är en fotokanal som fokuserar på allt som har med analog fotografi att göra. Grundaren av detta kreativa projekt är den talangfulla och urgulliga George Muncey som tar den analoga nördigheten till en totalt ny nivå.

Anledningen till att jag gillar just Negative Feedback så extremt mycket har till stor del att göra med att George och gänget inte leker överlägsna, som så många i fotovärlden har en tendens till att göra, utan förklarar grunderna till kamerorna, filmerna och själva fotokonsten på ett så jordnära och engagerande vis. Sen att videornas estetik, klippning och teman är en fröjd för mitt öga och själ är ett massivt plus i kanten.

I vissa avsnitt glider dom bara runt i någon stad för att fota och berättar hur dom tänker kring bilderna dom knäpper av, medan i andra går dom in i detalj på olika filmsorter för att sedan jämföra med liknande produkter. Och vi ska inte ens prata om alla fascinerande kameror dom har tillgång till p.g.a blir alldeles för jalu.


Det enda negativa som jag har tänkt på och som jag måste nämna är att ingen av gästfotograferna hittills har varit en tjej, utan alla sex har liksom varit snubbar. Jag vet faktiskt inte vad det kan bero på då den kretsen George och gänget (som jag nu kallar dom) rör sig i ändå är så pass medvetna att dom borde ha bjudit in minst en tjejfotograf. Håller tummarna att det blir en ändring på det riktigt snart.

Här hittar ni Negative Feedback:

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Har du några bra tips för analoga Diane-kameror från t.ex Urban Outfitters? Hur man använder dom på bästa sätt osv, dom känns ju liksom inte så smidiga som vanliga, nyare kameror ute på marknaden haha.. Köpte nyligen en och är så uppspelt på att få använda den, men fattar nada :(

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du, sorry för sent svar. Charmen med Dianakameror är ju att de är så plastiga och osmidiga. När jag köper nya kameror brukar jag försöka researcha och lära mig funktionerna utan till. Ett allmänt tips är att kolla på walk throughs och tutorials på youtube. När det kommer till leksakskameror så har de ju inte så mycket inställningar, utan det är ju mest fokusavståndet och ljusförhållandeswitchen.

      Här kan du se hur man laddar kameran: https://www.youtube.com/watch?v=OispKRvjMys

      Och här hittar du lite mer kreativa tips: https://microsites.lomography.com/diana/tips-and-tricks/

      Hoppas det var till någon hjälp. Kram och lycka till!

      Radera
  2. Annelieee kom tillbaka! Saknar ju dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltsååå fina du <3 Är snart tillbaka igen!

      Radera