Kinoteka 2017 // The Lure

18 februari 2017


Vet inte om ni har uppmärksammat att den polska filmfestivalen Kinoteka är i full gång just nu? Med temat Polish Noir berörs polsk films mörkare vrår med genrer som fantasy, skräck och krim. En av filmerna som visas är bland dom häftigaste filmupplevelserna jag har haft. Såhär beskrivs The Lure, eller Córki Dancingu som den heter på polska, på Kinotekas hemsida:

"Två sjöjungfrur kommer upp ur floden Wisła och drar igång en show som sällan har skådats i polsk film. Agnieszka Smoczyńskas debutfilm är en blandning av romantik, skräckfilm, musikal och drama. Historien utspelas i Warszawa på 1980-talet och vi möter symboler för kommunisttiden som Stalins kulturpalats, varuhuset Sezam och framför allt den märkliga, kvava atmosfären på den tidens populära dansrestauranger. Det är mycket glitter och fantastisk musik, som dessutom fungerar som sjöjungfrurnas kommunikationsmedel. Under den sällsamma magiska ytan döljer sig en berättelse om kvinnor och ett ofta smärtsamt vuxenblivande. Filmen fick pris på Sundancefestivalen, världens största festival för oberoende film."

Den bjuder på fantastisk kostym
Glittriga miljöer och magiska sångnummer
En liten kärlekshistoria
Och så riktigt verklighetstrogna fiskfenor. Vilket jag verkligen känner att jag måste varna om. Om det är någon som råkar ha fiskfobi precis som jag har, så ska ni veta att fiskfenorna (som är helt orimligt äckliga, och därmed också väldigt välgjorda) förekommer ganska ofta i filmen. OBS trots denna äckelhetsfaktor är det ytterst värt att se filmen!!

Biljetterna till dagens föreställning har dessvärre sålt slut. Men SF och Polska Institutet har arrangerat en extra föreställning nu på måndag klockan 20.45 på Biograf Park. Stort tips till alla er som bor i Stockholmsområdet!

2 kommentarer:

  1. omg. om jag hade varit hemma i sverige hade jag gått med dig! <3

    SvaraRadera